مـنـتـدى الـعـرب الـمـسافـرون

هذا الموقع مخصص للسياح العرب وهو احد افضل المواقع المخصصة للسياحة و مساعدة المسافرين ، و هو أحد مواقع شبكة منتديات مكتوب !Yahoo ، انضم الان و احصل على فرصة متابعة أخبار و معلومات و صور و مقاطع فيديو من كل دول العالم.

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 13
Like Tree0Likes

الموضوع: من مصر للصين

مسافرجديد

افتراضي من مصر للصين

إن شاء الله سوف أسافر من مصر للصين وبفكرى أشترى بضائع تعوض مصاريف السفر ياريت الأخوة يفودنى بالسلع إلى تقوم بالمهمة دى فى مصر ويارت الحسين وأبو ضرار يفيدونى

مسافر متميز الصورة الرمزية waleed84

معليش حجاوب لو سمحت

البضاعه كثيره والاسعار رخيصه

بما انها تجاره شنطه واكيد البيع يكون للمقربين اعرف حاجاتهم

ساعات .. شنط حريمي . جوالات .. اكسسوارات كمبيوتر .. تحف.. شاشات للسيارات

اسعارها متفاوته قارنها بمصر وسوف تحصل على النتيجه

انا بالنسبه لي حددت عده اشياء

طبعاً اغلبها نسائية

الشنط المقلده سعرها طيب على حسب الجوده والحريم عندنا هنا ما شاء الله وموسم العيد في الطريق

والاكسسوارات النسائيه وبرضو علشان موسم العيد

وعلى هذا المنوال

مسافر متميز الصورة الرمزية الحســـــين

اعذرني يا صديقي مفيش عندي إجابة لكن عندي نصيحة، ادرس السوق المصري قبل أي خطوة لأنه سوق معقد جداً زي أسواق كل الدول الكبرى، ادرس كمان قوانين الجمارك والضرائب المصرية عشان متلاقيش مفاجآت لما تيجي تدخل البضاعة وكمان ابعد عن السلع اللي بتدخل مصر عن طريق التهريب وخصوصاً الالكترونيات، والأهم من كل ده ادرس السوق الصيني نفسه عن طريق الانترنت وقارن الأسعار والعروض وشوف اللي يناسب ميزانيتك.

عموماً ممكن اقولك معلومات أكتر لو تديني تفاصيل عن مجال عملك والهدف من زيارتك للصين وبالتوفيق إن شاء الله.

أنا صاحي يا مصر انا صاحي.. سهران وف حضني سلاحي.. واللي يقلل من قيمتي.. واللي يكسر عزيمتي.. يحرم عليه صباحي..
    من أغاني أبطال المقاومة الشعبية (حرب السويس 1956)
    [line]
    أيـــــــــــام في آســـــــــــيا (الصين - هونج كونج - مكاو - تايلاند)

مسافرجديد

ياخى السوق كبير والتجارة تعامل
    فلابد ان تكون دارس السوق وتمتلك طريقة التعامل مع الزبون والحوار
    وكلنا نحلم بالسفر والاستيراد ولكن استيراد اى شئ والسفر الى اى بلد خصوصا ان هذه البلد الصين كبيرة
    وبضائعها كبيرة وتنوعة
    ومبلغك هو الذى يحدد ما تستوردة ايضا
    ولابد ان يكون ليس بقليل جدا لان الصين تتعامل بالكميات
    كل ما الكمية تزيد كل ما تاخذ بسعر اقل
    فعليك اولا ان تعرف ماذا يريد السوق وعندما تعرف هل انت قادر على توزيع هذه السلعة
    وعليك بمعرفة طرق الشحن ومصارفها
    والجمارك ومصارفها
    وهل لديك بطاقة استيراد
    ام تستورد على بطاقة احد والنسبة اللتى يحصل عليها
    وهكذا اخى
    انا لا اصعبها عليك والله ولكن عايزك تحط النقط على الحروف قبل السفر حتى لا تتفاجاء باعباء لا تكون عامل حسابها
    وان شاء الله ربنا يباركلك

مسافرجديد

افتراضي ردى على الحسين

أخى الحسين
    أولا أنا مجالى الأدارة ولكن أريد أستثمار جزء من أموالى فى التجارة علما بأننى لى باع طبير كصاحب عمل فى تجارة المستلزمات الطبية والأجهزة الطبية والملابس وكان هذا منذ زمن وبحكم عملى بشركة برمجيات فأننى أستهوتنى الألكترونات وخصوصا مستلزمات الكمبيوتر وأجهزة MP4 , MP3, Flash mommy وقد راسلت شركات بالفعل من موقع med in china وعملت عملية شراء بسيطة MP4 ولكن أنا أريد أن أذهب بنفسى لأستكشاف السوق والفسحة ( المرة الأولى ) وأستثمار مبلغ 6000 دولار أمريكى لشراء بضاعة تغطى أرباحها مصاريف السفر وأكثر علما بأننى لى خبرة 20 سنة بالتسويق والمبيعات والحمد لله وليس بى بطاقة أسترادية ولكن عندى شركة وسجل تجارى ولكن لا تعمل فى الوقت الحالى هذا ردى على الحسين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحســـــين مشاهدة المشاركة
    اعذرني يا صديقي مفيش عندي إجابة لكن عندي نصيحة، ادرس السوق المصري قبل أي خطوة لأنه سوق معقد جداً زي أسواق كل الدول الكبرى، ادرس كمان قوانين الجمارك والضرائب المصرية عشان متلاقيش مفاجآت لما تيجي تدخل البضاعة وكمان ابعد عن السلع اللي بتدخل مصر عن طريق التهريب وخصوصاً الالكترونيات، والأهم من كل ده ادرس السوق الصيني نفسه عن طريق الانترنت وقارن الأسعار والعروض وشوف اللي يناسب ميزانيتك.

عموماً ممكن اقولك معلومات أكتر لو تديني تفاصيل عن مجال عملك والهدف من زيارتك للصين وبالتوفيق إن شاء الله.

مسافرجديد

أخى الحسين
    أولا أنا مجالى الأدارة ولكن أريد أستثمار جزء من أموالى فى التجارة علما بأننى لى باع طبير كصاحب عمل فى تجارة المستلزمات الطبية والأجهزة الطبية والملابس وكان هذا منذ زمن وبحكم عملى بشركة برمجيات فأننى أستهوتنى الألكترونات وخصوصا مستلزمات الكمبيوتر وأجهزة MP4 , MP3, Flash mommy وقد راسلت شركات بالفعل من موقع med in china وعملت عملية شراء بسيطة MP4 ولكن أنا أريد أن أذهب بنفسى لأستكشاف السوق والفسحة ( المرة الأولى ) وأستثمار مبلغ 6000 دولار أمريكى لشراء بضاعة تغطى أرباحها مصاريف السفر وأكثر علما بأننى لى خبرة 20 سنة بالتسويق والمبيعات والحمد لله وليس بى بطاقة أسترادية ولكن عندى شركة وسجل تجارى ولكن لا تعمل فى الوقت الحالى هذا ردى على الحسين

ربنا يوفقك بس المجال اللي انت قلت عليه للأسف مليان بضائع مهربة ولو دخلتها بالطرق الرسمية جماركها + ضريبة المبيعات أكتر من 70% - عشان كده ادرس السوق كويس عشان تعرف أسعار السوق المصري عشان تقدر تقرر إذا كنت تقدر تنافس ولا لأ.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة q_q مشاهدة المشاركة
    اعتقد دخول البضائع لمصر عن طريق ميناء بور سعيد على البحر الابيض المتوسط
    وما ادراك ما بور سعيد
    مصر فيها مواني كتير أكبر من بورسعيد زي اسكندرية ودمياط والسويس والعين السخنة والدخيلة، كمان ممكن البضاعة لو خفيفة تيجي بالطيران سواء على مطار القاهرة أو اسكندرية أو برج العرب أو شرم الشيخ أو أو أو....

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 0 (0 من الأعضاء و 0 زائر)